(Chill Review)10 masalah yang sering dihadapi pengguna telefon pintar- No.6 paling geram!




10 masalah yang sering dihadapi pengguna telefon pintar
(Kisah benar yang dialami Timah bukan nama sebenar)


1 | Bateri Problem


Masalah bateri kembung memang selalu terjadi especially kalau handphone korang dah berzaman pakai tak tukar-tukar..

(alahh elok lagi ni buat ape nak tukar -kata timah sambil main phone yang sedang cas)

Ciri-ciri Bateri phone anda bermasalah:
- Iphone tiba-tiba mati walaupun percent % bateri ada banyak lagi.
- Iphone boleh ON sampai logo Apple pastu mati.
- Iphone cas berjam jam keluar simbol bateri je tapi tak jugak hidup.
- Bateri cas cepat penuh & cepat habis.
- Cas 5 jam pun peratus bateri tak naik jugak, buang charger terus mati.
- Cas tak penuh 100%.
- Skrin sebelah kiri tak rapat sebab kena tolak dengan bateri kembung. Selalu jadi kepada Iphone 5 kena cepat tukar bateri jangan tunggu sampai skrin pecah.


2 | Masuk Air

Dia dengan yakinnya bawak phone pegi berenang kunun nak underwater-photography katanyaahh tup2 tak boleh nak ON!.
(elehh boleh letak dalam beras - kata timah lagi sambil kunyah roti)
keesokan harinya masih x boleh ON lagi. ini tanda-tanda litar pintas berlaku akibat 'kepintaran' timah buat underwater-photography tanpa sebarang protection. Al-kisahnya kenalah bawa kepada yang pakar (sambil nangis tepi bucu katil)


3 | Skrin/lcd problem
Adakalanya kita alpa dalam mengejar duniawi, sehinggakan casing phone dan tempered glass kita anggap tak penting. sekali dah jatuh pecah seribu remuk hati jiwa dan raga.
(casing kite comel ade sayap2 kalau jatuh dia pandai terbang sendiri - kata timah lagi)


Jatuh satu hal lahh. Ni yang tak buat ape2 tiba2 x boleh touch pulakk. lagi sedih bunyi ade, telepon dengar, tapi screen hitam! adoi..


4 | Speaker problem

(Hello? - Hello? - Hello? Timah kau dengar tak? Hello? Bisu ke pekak pompuan nih) 

Anda mungkin pernah mengalami situasi begini, samaada anda yang call tapi tak dengar suara member tu, dengar suara slow sangat, atau phone anda tak boleh dengar apa-apa LANGSUNG!


5 | Kamera problem

(Samsung? Euww what are you talking about? - Kata timah sambil selfie depan cermin toilet Econsave balakong) 


Nak bubuh gamba cantik-cantik dalam IG kenalah selfie lawa-lawa. tapi macam mana pulak kalau depan lens kamera kita tu dah calar-calar? lagi teruk kalau x function langsung yang mungkin disebabkan hardware atau software problem? atau phone anda pernah terjatuh ketika sedang asyik bergambar. Takkan nak pinjam phone HOPPO member pulak nk selfie? tak nampak la logo Apple dalam cermin nanti.



6 | Connection Problem!!!
(Anney kasi off wifi dulu pastu on balik. lambat la you punya wifi - kata timah kepada anney yang tak bersalah itu sambil anney itu buat2 sentuh router - okey adik manis sudah!)

Yang ni memang boleh buat bergaduh. dari tak period boleh period kalau connection problem. member sebelah okey je dia punya apasal kita punya dok 'connecting' dari tadi. nak pakai data sendiri sengkek. biasa terjadi kalau kita lepas update OS tiba2 pulakkk buat hal! - sambung next point


7 | OS update
Sometimes kita excited bila dapat tahu phone kita akan dapat update yang latest. Mana tahu kot2 lepas update terus boleh bertukar jadi kereta ke, peti ais ke..

(serius la boleh? - Timah bertanya sambil belek2 phone buat2 paham) 

TAPI! yang tak best nya kalau lepas update tu connection problem lah, camera problem lah, so nak tak nak kena reset. tahu ke nak reset sendri tu?

(tahu! ape pulak tak tahu - sambil cuba untuk bukak batery iphone5 dengan harapan lepas cabut pasang balik semua akan okey 😰)



8 | Virus attack
(dah kata pakai Iphone, degil.. Iphone x kena virus - kata Timah sambil tumbuk sambal menggunakan iphone5 nya yang dah jailbreak)

Masalah virus sering menghantui pengguna Android especially yang kaki download itu ini erhmmm. kat bawah ni antara  suspek yang terlibat:

Name
Android virus
Types of malware
Ransomware, Screen locker, Spyware, Adware, Trojan
Danger level
High. Most of the Android virus versions are capable of locking the screen, stealing personal data and causing money loss
Symptoms
Locked screen, pushy ads, encrypted files, unusual system's behavior, significant slowdown, increased telephone bill
Distribution method
Trojanized apps, text messages, Google Play store apps, file-sharing websites, malicious links
Malware list
Com.google.provision, Com.android.system.ui, Com.android.gesture.builder, Lastacloud virus, NotCompatiblev virus, Mazar malware, Smart cars-hacking Android malware, Gooligan malware, Ghost Push virus, HummingWhale virus, HummingBad virus, e, GhostCtrl virus, Invisible Man, LokiBot virus, Marcher Android Trojan, Tizi Android virus, Android Police Virus, Android ransomware, Android ransomware, Lockdroid ransomware, LeakerLocker ransomware, DoubleLocker ransomware, Matcher Trojan, Tizi spyware, vGhostCtrl, ExoBot, Xavier, 10001_1.jar, Rabbitfiles
source: https://www.2-spyware.com/remove-android-virus.html


9 | Butang on/off/volume tidak berfungsi
Dah satu keje pulak tiba-tiba button x berfungsi. kalau jenis phone yang virtual button/touch button boleh tahan lagi. nak pulak yang physical button kau tekan la sampai kiamat x jadi apa2.

(kita punya phone pakai Siri, semua kita suruh Siri buatkan takyah tekan button pon - "Siri please find recipe how to cook rice" - Siri: stupid girl didn't know how to cook rice here are the recipe)


10 | Body tak cun
Ini masalah yang paling x relevan lah TAPI jangan terkejut ramai yang buat gak. maklumlah nak ikut trend semasa. kita pakai Iphone 5 ... tapi yang tengah in sekarang Iphone7, why not tuka casing jer kan.

(psst.. bang convert body iphone5 saya ni jadi iphone7Splus rose gold tapi nak screen lebih sikit macam iphone X. - #$$^&*%$# - Timah dalam kenangan~) 



PENYELESAIAN KEPADA MASALAH2 KORANG TADI.
So kenapa aku borak pasal problem phone dalam entry kali ini? sebab perkara2 begini lah yang sering berlaku kat kita. Mana yang pandai tu boleh lah repair or betulkan sendiri. dah kalau macam si Timah ni?? tak ke nayaa. JADI OLEH ITU aku nak suggest kat korang untuk dapatkan servis yang terbaik dari ONETWOFIX BANGI | KAJANG. 



iPhone dan telefon bimbit pintar adalah teknologi harian yang kita gunakan dan cenderung untuk rosak sekiranya tidak dijaga dengan baik ataupun kerana mengalami masalah teknikal. iPhone yang selalunya dikatakan tahan lasak, keji dan makin juga memerlukan khidmat pulih dari segi bateri, skrin, LCD, kamera dan lain-lain lagi jika berlaku kerosakan. Tidak ketinggalan peranti android yang lain.

ONETWOFIX | Kedai Repair iPhone VIRAL Di Bangi Dan Kajang
One Two Fix menawarkan perkhidmatan membaiki iphone dan smartphone dengan harga yang murah dan proses siap yang cepat dalam masa beberapa minit sahaja. Secara berhadapan face to face dengan anda, mereka akan terus membaiki iphone anda dengan mudah, pantas dan berkualiti mengikut keperluan anda.









Perkhidmatan Dan Harga Repair Iphone Anda di One Two Fix

Antara perkhidmatan yang ditawarkan adalah membaiki kerosakan pada handphone korang seperti LCD dan bateri, kemaskini/reset IOS, membaiki masalah motherboard dan macam-macam lagi. konsep yang dorang gunakan adalah Face-to-face repair. anda hantar, anda lihat sendiri handphone anda dibaiki. antara model yang Iphone yang boleh anda baiki di sini adalah:
Iphone 4
Iphone 4S
Iphone 5
Iphone 5S
Iphone SE
Iphone 6
Iphone 6 Plus
Iphone 6S
Iphone 7
Iphone 7 Plus
Iphone 8
Iphone 8 Plus
Iphone X
Ipad
Mereka juga membaiki beberapa jenis model peranti Android yang lain antaranya Samsung, Asus, Huawei, Xiaomi dan lain-lain lagi. Berikut antara harga* yang ditawarkan
*tertakluk kepada perubahan dari masa ke semasa










Antara kelebihan yang korang dapat jika baiki handphone korang disini1. Servis cepat dan pantas
2. Murah, berpatutan dan berkualiti
3. Tenaga kerja yang berpengalaman dan pakar
4. Jaminan bateri original
5. Konsep Face-to Face
6. Dipercayai ramai
7. Pelbagai servis yang disediakan

ONE TWO FIX 

Hotline: (011-31121105) | Tekan untuk WhatsApp
No. Kedai:(03 8211 5933)


Alamat:Lot 2781, Jalan Rangkaya Sutan, Sungai Merab Luar, 43000 Kajang, Selangor

Waktu Operasi: 11 pagi hingga 9 malam

Image: credit to owner

Comments